Złote Proporcje w akustyce wnętrz.
Na poprawne zaprojektowanie pomieszczenia dla muzyki składa się nie tylko adaptacja akustyczna wnętrza.
Zaledwie nieliczni, którzy decydują się na budowę np. studia nagrań czy pokoju odsłuchowego, biorą pod uwagę jego wymiary. Tymczasem, uwzględniając odpowiednią geometrię pomieszczenia, można znacząco wpłynąć na ostateczny efekt odsłuchu, tzn. zminimalizować podbarwianie dźwięku o niskich częstotliwościach. Badania w tym obszarze pozwoliły na stworzenie standardowych proporcji wymiarów, które zapewniają optymalne warunki dla muzyki. Wyznaczone przez naukowców, nazywane są „złotymi proporcjami”. Dotyczy to zwłaszcza wnętrz o niewielkich rozmiarach. Poniższe wartości należy rozpatrywać jako wynik stosunku wysokości pomieszczenia do jego szerokości do długości. Zostały one obliczone przez Ludwiga Williama Sepmeyera.
1 : 1,14 : 1,39
1 : 1,28 : 1,54
1 : 1,60 : 2,33
Kolejne proporcje przedstawił M.M. Louden. Wartości należy rozpatrywać analogicznie jak powyżej.
1 : 1,9 : 1,4
1 : 1,9 : 1,3
1 : 1,5 : 2,1
1 : 1,5 : 2,2
1 : 1,2 : 1,5
1 : 1,4 : 2,1
1 : 1,1 : 1,4
1 : 1,8 : 1,4
1 : 1,6 : 2,1
1 : 1,2 : 1,4
1 : 1,6 : 1,2
1 : 1,6 : 2,3
1 : 1.6 : 2,2
1 : 1,8 : 1,3
1 : 1,1 : 1,5
1 : 1,6 : 2,4
1 : 1,6 : 1,3
1 : 1,9 : 1,5
1 : 1,1 : 1,6
1 : 1,3 : 1,7
Bolt zasugerował stosunek: 1 : 3 : 5. Są tu jednak wyraźnie występujące „doły” dla częstotliwości 110Hz.
Najgorszy natomiast przypadek to pomieszczenie o proporcjach wymiarów: 1 : 1,075 : 1,868.